Digimarketing

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering handler om keywords... eller hvad? Få svaret her!

Table of Contents

Søgemaskineoptimering er en måde hvorpå du hjælper søgemaskinerne med at forstå det indhold du har på din hjemmeside og dermed også bedre kunne vise det, inden for relevante søgninger fra andre der bruger f.eks. Google til at søge efter indhold. Søgemaskineoptimering er derfor et need-to-have og ikke et nice-to-have for mange i dag.

Søgemaskineoptimering er en ting som mange virksomheder i dag har et skarpt fokus på og det er der rigtig god grund til. Når du begynder at søgemaskineoptimerer din hjemmeside, begynder du nemlig stille og roligt, at fylde de kasser ud som Google stiller til rådighed, således at den bedre kan forstå din side og hvorfor den er relevant at vise til andre der søger på noget bestemt indhold. Du har måske fundet dette blogindlæg, fordi du netop gerne ville vide hvad søgemaskineoptimering er og fordi vi altid søgemaskineoptimere vores blogindlæg. Google har 10 pladser på sin forside og det er dem man kalder de gyldne 10 pladser. Det er de 10 gyldne pladser, at man som virksomhed gerne vil søgemaskineoptimere for. 

Men hvorfor vil man så gerne ligge her? Svaret er simpelt: Det er her at der er absolut flest brugere der klikker. Mange kommer faktisk aldrig til side 2 og det er også her at ordsproget som Brain Dean står bag, kommer fra “The Best Places To Hide a Dead Body Is Page 2 Of Google”. Her må jeg også erkende, at jeg ikke er sikker på at Brian Dean er den oprindelige ophavsmand – ikke desto mindre, passer citat meget godt. 

De tre søjler i søgemaskineoptimering

I søgemaskineoptimeringsverdenen findes der 3 søjler man arbejder indenfor. Det er det man kalder de 3 søjler i SEO. Af søjler findes der On-Page SEO, Teknisk SEO og Linkbuilding. Alle 3 søjler spiller en væsentlig rolle i din daglige søgemaskineoptimerings process og det er vigtigt at man har fokus på alle søjler.

  • On Page SEO 
  • Teknisk SEO
  • Linkbuilding / PR

For at komme til tops på Google skal man derfor mestre alle tre discipliner. Man kan altså ikke negligere en af søjlerne og regne med at få en topplads – det kan sagtens ske – men det er ikke noget man skal regne med. 

On-Page SEO 

On-Pae SEO er af de 3 søjler der findes indenfor SEO. Det dækker kort sagt over alt det du finder på din side. Alt fra HTML struktur, tekster, billeder, film, grafik og alt derimellem. On-Page SEO er en af de ting, de fleste har arbejdet direkte eller in-direkte med på deres hjemmeside.

Først og fremmest skal vi have styr på strukturen på siden. Google har brug for at vide, hvad din side handler om og hvilke elementer af teksten der er det vigtigste. Det er her, at vi begynder at bruge HTML. Bruger du en page builder som f.eks. WordPress / Elementor, så er det relativ let, se bare på billedet. 

Når du skriver dine overskrifter, skal du huske at tagge dem med H1, H2 eller H3 tags. Jo vigtigere dit emne er, jo lavere tal skal det have. H1 for det vigtigste og H6 for det mindst vigtige på siden. Husk dog altid at følg det struktureret, så det går således:

H1 – H2- H3- H4 – H5 – H6 og her skal der selvfølgelig bruges brødtekst mellem dine overskrifter som kaldes P.
Bemærk, at jeg kun bruger én H1 og det skal du også gøre. For din H1 skal nemlig være den vigtigste og bredeste overskrift.

Nu har vi fået styr på strukturen, så nu skal der noget content på siden. Content dækker over alt fra tekst, billeder, film, grafiske elementer, mv. 

Jo bedre du er til at skabe ‘god’, unik og rammende content, jo bedre muligheder vil du også have for at skabe en masse gode keywords og forhåbentlig bryde Googles mur før tid. Når du skriver eller laver dit content, så skal du altid have dine brugers søgeintention med i dine overvejelser. Søger dine bruger f.eks. efter “Hvad er søgemaskineoptimering” så vil du gerne have noget information omkring søgemaskineoptimering og ikke have et tilbud om køb af søgemaskineoptimering. 

Følger du ikke dette princip, vil brugerne straffe dig og hoppe ud af din side igen relativ hurtigt. Det giver dårlige bruger signaler hos Google – User signals er en ranking faktor – og derfor vil ikke kunne komme på side 1. 

Sigt derfor altid efter, at skabe noget godt, unikt content, som møder brugernes søgeintention. Er du i tvivl om hvad søgeintention er, så gå på Google og søg efter det du skriver om. Møder du en masse info sider, så skal du også lave en info side. Møder du en masse produktsider – ja, så laver du en produktside på det søgeord. 

Teknisk SEO

Teknisk SEO handler om alt det som ligger bagved din side. Modsat On-Page SEO som også kaldes frontend development, så er Teknisk SEO det man kalder backend development. Når man arbejder med Teknisk SEO, så arbejder man mod, at det man laver On-Page ikke bliver blokeret pga. fejl eller mangler på siden.

Når man vurderer det tekniske bag sin hjemmeside, kigger man på det der hedder “Health Score” og det er en funktion du kan finde på Ahref. Det er et betalt program – men det er alle pengene værd. En side med mange fejl, får en lav Health Score og en side med få fejl får en høj Health score. Scoren ligger fra 0-100, så det er relativ pædagogisk. 

Her er en side der oplever virkelig mange fejl. Siden har en Health score på 6 – hvilket er meget kritisk. 

Her er til gengæld en side, hvor det tekniske mere eller mindre bare spiller. Siden har en Health score på 99 og man siger regel efter 95-100%. Det kan være svært at få den på 100%, men det er arbejdet værd. 

Når du skal have styr på det tekniske, skal du have styr på ting som:

  1. At alle dine sider som min. har 1 indgående link fra andre sider eller menupunkter
  2. At du ikke linker til redirects. Brug det direkte link og undgå derved også delay time og redirects chains
  3. At alle dine billeder vises som de skal. Sommetider, sletter man sit indhold, men det kan stadig figurer på siden. Har du f.eks. slettet et billede og ikke fjernet det på den side hvor det blev brugt, vil det nu indgå som et ‘broken image’ 
  4. At du ikke har nogen døde links på din side – her taler vi om .404 sider. 

Det kan være en hård opgave at få styr på alle de tekniske elementer, hvis man ikke er super skarp til dette i forvejen. Derfor kan man med fordel søge assistance til denne del af opgaven. 

Linkbuilding 

Linkbuilding er en søjle indenfor SEO som Google også selv ligger meget stor vægt på og som også er noget de har været ude og bekræfte. Linkbuilding drejer i alt sin enkelthed om de links man får fra andre sider og samarbejdsparntere, der kan fortælle Google at din hjemmeside er relevant.

Linkbuilding kan beskrives som en måde hvorpå, at andre hjemmesider anbefaler din side. Det er i hvert fald sådan Google ser det. Her er tanken, at man skal have så mange relevante links som muligt. Ikke nok med, at man får nogen gode (og forhåbentlige stærke) backlinks, så kan der altså også komme trafik med denne vej. Derfor bliver linkbuilding i dag også omtalt som “Linkbuilding / PR”, da man ofte gerne vil have links fra store sites. 

Er du f.eks. personlig træner og kan få et backlink fra Fitness World, er det et godt udgangspunkt. Du har derimod ikke brug for et link fra Danish Crown. Ja, det mindre din træning selvfølgelig kun går ud på at spise kød. Så kan det selvfølgelig betragtes som et relevant link. 

Jeg vil her – igen – opfordre dig til, at investere i et Tool som Ahref. Her får du nemlig muligheden for at finde ud af hvilke backlinks du selv har – hvilke dine konkurrenters backlinks har og finde inspiration i dem. Måske endda sågar gå aggressivt til værks og prøve at få det samme backlink. 

Her kan du se, hvordan Coca Cola Danmarks “Backlink profil” ser ud. De har 27.300 backlinks – alle de backlinks kommer fra 353 forskellige sider. Det betyder ganske vist, at nogen af siderne afgiver en hel del links. Når man får mange gode og stærke backlinks, så resultere det nemlig i en højere DR. DR betyder Domain Rating og det er Ahrefs måde at vurdere hvor stærkt dit site er. Google har en lignende funktion – men ingen ved helt præcist hvordan den fungere. Derfor må vi nøjes med det, vi ved ligger tættest op af. En højere DR giver en højere autoritet og det betyder at Google allerede ser dig som en autoritær spiller, indenfor dit respektive emne.

Du kan også bruge Ahrefs til at se, om et site har fået mange backlinks eller mistet mange, indenfor en given periode. Her kan du f.eks. se, at der er nogen spikes omkring Januar 2016 for Coca Cola. Du kan også se hvor mange nye domæner, der faktisk kommer backlinks fra.

Skulle din nuværende virksomhed så f.eks. hedde Pepsi, så kan du nu gå ind og finde de tabte backlinks fra Coca Cola og lave en backlinks strategi, for at se om man kan få nogen af de mistet.

Her gennemgår man listen én efter én og ser om der er relevante links – som man kan prøve og se om man kan få fingre i. Mange gange, når man mister et backlink, så skyldes det at man selv rydder op i sine sider og måske sletter den side, hvor linket peget mod. Det kan også være omvendt og her kan man med fordel skrive til vedkommende og så håbe de opretter et nyt backlink.

Men kan jeg bare skrive til dem og så linker de til min side?: Ja og nej. Har du content klar der matcher det vedkommende prøver at linke til, så ja.
Hvis ikke, så skal du begynde at lave noget godt content og så sende en mail til vedkommende. Du kan evt. skrive noget ala

“Hej XXX,
Jeg kan se du prøver at linke til Coca Colas side her: www.indsætlinket.dk , som nu er slettet..
Faktisk har min virksomhed Pepsi noget content, der måske kunne være interessant for jer at linke til i stedet for.
Du får linket her: www.indsætditlink.dk

Håber du kan bruge det.

Mange hilsner”

Nogen gange ender du op med at få det link – og andre gange ikke. Men det er forsøget og kampen værd.

Konklusion

Søgemaskineoptimering kan være en vanskelig ting at begive sig ud i alene og bestemt hvis man ikke i forvejen har særlig meget tid. Søgemaskineoptimering er en branche i kraftig vækst idet flere og flere virksomheder får øjnene op for værdien af at ligge i toppen på Googles eller andres søgemaskiner.

Det kan derfor give rigtig god mening, at søge professionel hjælp til sin søgemaskineoptimering, hvis man ikke er stærk på content delen, den tekniske del eller på hele linkbuilding delen.

Få nyheder direkte i din indbakke