Kampen mod tracking af data har netop taget et skridt op med Apples senest lancering: iOS 14. Dette ændrer mulighederne for at tracke data markant. Men hvad kommer det til at betyde for dig?
Hvad betyder iOS 14?
Førhen accepterede man, implicit, at blive tracket ved brug af eksempelvis Safari hvorimod man nu aktivt skal tage stilling til, hvorvidt man synes det er OK at blive tracket. Med tanke på den generelle indstilling vedrørende tracking, særligt i Danmark, så er der en stor chance for, at rigtigt mange brugere vil fravælge tracking. Dette er selvsagt meget dårligt for alle annoncerer, som lever af at markedsføre deres produkter præcist til deres målgruppe på baggrund af Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag mv.
I praksis vil det derfor fremover potentielt risikere dyrere konverteringer på baggrund af kvaliteten og mængden af data som man annoncør har til rådighed. Konkret vil det have indflydelse på følgende ting:
- Brugerdefinerede målgrupper vil ikke have samme præcision samt være mindre
- Ovenstående vil ultimativt derfor også have en negativ indflydelse på oprettelsen af look-a-like audiences da disse baseres på ovenstående
- Retargeting vil dø ud for de kunder, som fravælger at blive sporet. Dermed falder effektiviteten af denne
- Generelt vil den data man arbejder med være upræcis og mangelfuld.
Facebook advarer
Måske har du som annoncør allerede bemærket, at Facebook har været ude at “advare” deres annoncører, at Apple “modkæmper” deres annonceringsmaskine. Helt konkret kan Apples initiativ betyde et markant fald og en stor ændring på brugen af Facebooks annonceværktøj. Facebook har i mange år investeret rigtig meget i deres Audience algoritmer, som er noget af det der bliver hårdest ramt af iOS 14.5.
Af direkte konsekvenser for Facebook har det bl.a. at strømmen af data til deres algoritmer naturligt vil blive begrænset, idet færre vil tillade at Facebook sporer deres data. Derudover vil standardindstillinge for attribuering fremover ændret til 7 dage, der bliver sat et 8-event begrænsning per domæne mm.
Betyder dette et dødsstød for annoncering på f.eks. Facebook? Nej ikke nødvendigvis – men man skal tilpasse sig.
Hvordan skal du annoncere?
Det er vigtigt at understrege, at til trods for at annoncering bliver sværere – og med stor sandsynlighed mere ineffektivt – så er annoncering ikke dødt. MAn skal dog tilpasse sig en smule.
Hvor man førhen let havde mulighed for at pushe sine produkter ud til en meget præcis målgruppe baseret på sine custom- og look-a-like audiences, så bliver denne disciplin meget sværere – ganske enkelt grundet den mindre og mere upræcise målgruppe. Der er dog andre måder hvorpå man stadig kan erhverve sig værdifuld trafik og konverteringer.
Vi, hos Digimarketing, har i mange år advokeret for indsamling af permissions (e-mails). For hvis man synes, at iOS 14.5 virker som et hårdt “stød”, så forventer vi at det er småting ift. hvad der er i vente. Diskussionen om sporing og de store tech-giganters “angreb” på folks data vil blot vokse, hvorfor flere og flere initativer såsom Apples vil afstedkomme. Har du dog indsamlet permissions, så har du allerede en rigtig god base, da disse permissions giver dig tilladelse til at kontakte potentielle kundeemner meget præcist og uden den store omkostning.
iOS 14.5 har en lang række yderligere konsekvenser for dig som annoncør, end dem vi har oplistet her. Vi har dog forsøgt at forklare opdateringen på en meget letforståelig måde, til dig som ikke nødvendigvis interesserer dig for AEM, SKAN-API og andre tekniske termer. Har du andre spørgsmål, så er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os – så vil vi forsøge at uddybe yderligere.