Digimarketing

Brugerdefineret målgruppe

Guide: Lær at lave databaserede målgrupper

Indholdsfortegnelse

Annoncer du pt. på Facebook og ønsker du at få mere ud af din annoncering? Så bør du måske arbejde mere med databaserede målgrupper. Følg vores guide og lær hvordan du kan arbejde med databaserede målgrupper allerede idag.

Hvorfor arbejde med databaserede målgrupper?

Før vi går igang med at gennemgå, hvordan du kan arbejde mere målrettet med databaserede målgrupper, så er det vigtigt at forstå, hvorfor det er vigtigt for dig at arbejde med disse. I tider hvor flere og flere (især i disse coronatider) fokuserer mere på deres online markedsføring, betyder det også at flere og flere byder ind med deres annoncer på f.eks. Facebook. Det betyder, at til trods for at Facebook placerer flere og flere annoncer på deres platform, så er der altså kun X antal pladser på Facebook til Y antal virksomheder. Når antallet af virksomheder derfor stiger hurtigere end antallet af tilgængelige annoncepladser på Facebook, så vil det ultimativt betyder højere priser i Facebook annonce-auktionshus.

Det betyder derfor, at vil du have mere bang-for-the-buck for dine annoncekroner, så betyder det dermed at du skal optimere alle de parametre du kan, når du annoncerer. Dette kan være eksempelvis være dine kreativer – men det bør især være i dine målgrupper. Derfor er det vigtigt du annoncerer til de rigtige målgrupper.

Sådan opretter du databaserede målgrupper

Arbejder du ikke allerede i Facebook Business Manager, så bør du starte på dette nu. Det er nemlig et helt essentielt værktøj til dig der arbejder aktivt med annoncer og er samtidig via dette værktøj, at du opretter databaserede målgrupper.

Måden du tilgår oprettelsen af databaserede målgrupper er som følger:

  • Gå til business.facebook.com og log ind med din profil
  • Herefter tilgår du udvidelsen ‘Målgrupper’ som vist på billedet
Målgrupper Facebook
  • Såfremt du aldrig har oprettet målgrupper før, så vil du blive mødt med følgende skærm. Det er herfra du opretter både brugerdefinerede målgrupper og kopimålgrupper.
Brugerdefinerede målgrupper
  • Herfra kan du vælge at oprette både en brugerdefineret målgruppe eller en kopimålgruppe. OBS. Du vil ikke kunne oprette en kopimålgruppe før du har oprettet en brugerdefineret målgruppe.

Brugerdefineret målgruppe vs. kopimålgruppe

Under målgrupper, vil du hurtigt finde ud af, at der findes forskellige former for målgrupper. Her er det meget vigtigt at kende forskel på de forskellige typer målgrupper, da disse har forskellige formål. Brugerdefinerede målgrupper fungerer typisk som retargeting målgrupper eller som base for oprettelsen af kopimålgrupper. Kopimålgrupper anvendes typisk til at målrette nye kunder, som minder om de eksisterende kunder/brugere du har data på i forvejen.

Brugerdefinerede målgrupper

Når du klikker på ‘opret en brugerdefineret målgruppe’, så vil du blive mødt med følgende skærm.

Typer af brugerdefinerede målgrupper

Herfra skal du vælge hvilken data, som ligger til grund for den målgruppe du vil oprette. Her er det meget vigtigt, at have dit annoncemål i fokus. Ønsker du at oprette en retargeting kampagne baseret på de besøgende på din side, så vil det eksempelvis give mening at vælge dit website som datakilde. Du vil også have mulighed for at oprette en kundeliste baseret på dine tidligere kunders e-mails, såfremt de har givet deres samtykke til dette (husk samtykke!)

Kopimålgrupper

Hvor brugerdefinerede målgrupper har sin helt store force i retargeting, så har målgruppe sin store force i at målrette databaseret mod nye kunder. En kopimålgruppe er i bund og grund en målgrupper du opretter på baggrund. af din brugerdefinerede målgruppe SOM MINDER OM / ER EN KOPI af f.eks. tidligere kunder. Du har altså med kopimålgrupper mulighed for at målrette dine annoncer mod personer, som minder meget om de kunder, som allerede køber på din side. Så i stedet for tidligere at have annonceret mod “bløde” målretninger som interesser (eller i værste fald have trykket på ‘boost’ knappen 😱), så har du nu altså mulighed for at målrette en målgruppe, som med stor sandsynlighed vil være interesseret i dine produkter.

Smart ikke?

Måden det helt lavpraktisk foregår på er, at du – efter at have trykket på ‘opret kopimålgruppe’ vælger din brugerdefinerede målgruppe som kilde. Herefter angiver du lokation, samt hvor præcis du ønsker din kopimålgruppe skal være (baseret på personerne i din datakilde). Afhængigt af størrelsen på din brugerdefinerede målgruppe, så anbefaler vi som minimum at sætte denne til 2-3%.

Afslutning

Efter at have læst denne korte guide, så håber jeg at du er blevet klogere på, hvordan du kan arbejde mere databaseret med din annoncering. Dette skal ultimativt gerne give bedre afkast for dine annoncekroner. 

Har du spørgsmål til guiden eller til oprettelsen af databaserede målgrupper, så er du altid velkommen til at skrive til os via mail eller messenger-appen her på siden.

Få nyheder direkte i din indbakke